يک توضيح + معرفي غلامحسين بنان

:: راستش به خودم قول داده بودم همه چيز اينجا بنويسم بجز مطالب سياسي نه به اين دليل که مهم نيست به اين دليل که فکر مي‌کنم مدتي از بهترين سالهای عمرم رو به اينجور دغدغه‌ها گذروندم و آخرش ... نمي‌دونم.
۵-۶ صفحه مطلب نوشتم در مورد "جنبش دانشجويي". ديدم اگه بخوام تايپ کنم يک روز طول مي‌کشه ترجيح دادم منصرف بشم شايد هم اسکن کردم و گذاشتم اينجا. خلاصهء مطلبش اين بود که دردناک‌تر از ۱۸ تير، دردناک‌تر از اينکه هنوز يک عده زنداني هستن، دردناک‌تر از حوادث دو روز پيش تهران و ... اينه که جنبش دانشجويي مورد سوء استفاده قرار بگيره و تبديل بشه به ابزار دست آدم‌های نخ‌نما‌شده، اونهاييکه هيچ شناسنامهء مشخصي ندارن! راهنمای چپ ميزنن ولي به راست ميپيچن و بالعکس و .... بگذريم! اين جبنش دانشجويي مثل دختر خانمي شده که صدتا خواستگار داره آخرش ميترسم نصيب بدترين بشه! بابا جان! جنبش دانشجويي تا وقتي خودش باشه جنبش دانشجوئیه! و اِلا ...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غلامحسين خان بنان
تولد : اردبيهشت ماه سال 1290 شمسي ، تهران
دوران كودكي: در خانواده ي متعين و صاحب جاه، به دنيا آمد. پدرش كريم‌خان بنان الدوله نوري ومادرش دختر شاهزاده محمد تقي ميرزا ركني (ركن الدوله) برادر ناصرالدين شاه يا پسر محمدشاه قاجار بود. خانوادهء بنان خود با موسيقي انس و الفتي داشتند، به گونه‌اي كه مادرش پيانو مي نواخت و خواهرانش نزد مرتضي خان ني‌داود ، تار مشق مي كردند . علاوه بر آن بزرگان موسيقي عصر همچون آقا حسينقلي ، رضا قلي خان ، ميرزا عبدالله ، مرتضي ني داود و ضيا الذاكرين در مجلس بنان الدوله ( پدر بنان ) مجلس موسيقي برپا مي كردند . به سبب مجالست با بزرگان موسيقي ، غلامحسين زود با موسيقي به ويژه موسيقي ملي ايران مانوس شد و به سبب صداي خوبي كه داشت ، رديف آوازي را نزد ناصر سيف و ضياء الذاكرين فراگرفت .
تحصيل : از شش سالگي بنا به توصيه استاد ني داود به خوانندگي ،نوازندگي ارگ و پيانو پرداخت و در اين راه از راهنمايي هاي مادرش كه پيانو را بسيار خوب مي نواخت بهره گرفت. اولين استاد او پدرش بود و دومين استاد، مرحوم ميرزا طاهر ضياء ذاكرين رسايي و سومين استادش مرحوم ناصر سيف بود.
آثار : بنان در سال 1321 خوانندگي در راديو را آغاز كرد،در آن زمان، شادروان روح الله خالقي مسئوليت موسيقي راديو را برعهده داشت ،روزي كه بنان با عبدالعلي وزيري جهت امتحان به راديو رفت در دفتر روح الله خالقي، ابوالحسن صبا هم حضور داشت، از بنان مي‌خواهند كه برايشان قطعه‌اي بخواند و او (درآمد سه گاه) را آغاز مي كند و صبا هم با ويلن او را همراهي مي كند .هنوز (درآمد) تمام نشده بود كه خالقي به صبا مي گويد:(شما نواختن ويلن را قطع كنيد)و به بنان اشاره مي كند (گوشه حصار) را بخواند و بنان بدون اندك مكث، با چنان مهارت و استادي (درآمد حصار) را خواند و به (سه گاه ) فرود آمد كه روح‌الله‌خالقي بي اختيار برخاسته و او را در آغوش گرفته و بوسيد و آيندهء وي را در هنر آواز، درخشان پيش بيني نمود. در سال 1336 به دنبال يك سانحهء رانندگي چشم راست خود را از دست داد و در سال 1340 به عنوان اعتراض به هرج و مرج در موسيقي، مدتي خواندن را كنار گذاشت.
بنان در برنامه راديويي (گل هاي جاويدان) و سپس در (گل هاي رنگارنگ ) ، (برگ سبز) ، (يك شاخه گل) و (گل هاي صحرايي) شركت داشت و حدود هفتادبرنامه گل‌ها با صداي او ضبط و پخش شده است . وي در سال ١۳٢۳ همزمان با اشغال ايران سرود "اي ايران اي مرز پرگهر" (با شعر گل گلاب و آهنک روح الله خالقي ) در مايه دشتي را خواند. او در طول فعاليت هاي هنري خود ،حدود 450 آهنگ را اجرا كرد و آنچه كه امتياز مسلم صداي او را پديد مي‌آورد، زير و بم ها و تحريرات صداي او است كه مخصوص به خودش مي‌باشد. صداي بنان در اجراي آوازها و تصانيف، رنگ و بوي خاصي داشت. به اذعان بسياري از موسيقي شناسان و آگاهان به ظرايف موسيقي اصيل ايراني، صداي مخملي بنان از نوعي حماسه و اسطوره برخوردار بود. جنس صداي بنان عاري از زاويه و در اختيار و در خدمت بود. بنان از خوانندگاني بود كه به سبب آگاهي به ظرايف موسيقي اصيل ايراني و اشراف بر دستگاه هاي موسيقي ايراني و نوع اجراهاي سنگين و در عين حال زيباي او سبب شد كه نوع خواندن بنان را خاص خود او دانسته و آن را «سبك بنان» نام نهاده اند. بنان بيشترين تاثير را در آواز، از ابوالحسن صبا گرفت. وي نخستين خواننده اي بود كه آواز ايراني از صداي « فوسه » يا « صوت ساختگي » استفاده كرده است و همچنين به پاره اي از هجاها ارتعاش خاصي داده است. بنان نه تنها در آواز قديمي و كلاسيك ايران استاد بود،بلكه در نغمات جديد و مدرن ايران نيز تسلط كامل داشت.
مشاغل : بنان خدمات دولتي را در وزارت خوار و بار آغاز كرد و چندي رييس دفتر وزير خواربار بود. سال ها نيز سمت مشاور هنري وزارت فرهنگ و هنر را عهده دار بود. هم زمان اشتغال در راديو با اركستر بزرگ انجمن موسيقي ملي به رهبري روح‌الله‌خالقي همكاري داشت. بنان علاوه بر اجرا‌هاي زيبا ، به كار تدريس آواز هم مشغول بود و در سال 1332 به پيشنهاد خالقي به عنوان معلم آواز در هنرستان ملي مشغول خدمت داشت. بعد از آن نيز به تدريس آواز ادامه داد و شاگرداني را آموزش داد. بنان به دعوت خالقي در اركستر انجمن موسيقي شركت كرد و با اركستر شماره يك نيز همكاري را شروع كرد و از بدو شروع برنامه هميشه جاويد (گلهاي جاويدان ) بنا به دعوت استاد ارجمند داود پيرنيا همكاري داشت.
شاگردان : احمد ابراهيمي، بياباني و كاوه ديلمي
وفات :غلامحسين بنان مدتها بود كه به ناراحتي جهاز هاضمه مبتلا شده بود از طرف ديگر حنجره اش نيز آمادگي بيان نيازهاي دروني اش را نداشت و به همين دليل اندك اندك از خواندن اجتناب ورزيد و از صحنه هنر كناره كشيد و ديگر حدود بيست سال آخر عمر را تقريبا“ فعاليت چشمگيري نداشت و روز به روز ناراحتي جهاز هاضمه او را بيشتر رنجور نمود و متاسفانه كوشش‌هاي پزشكان و خاصه مراقبت ها و از خودگذشتگي‌هاي پري بنان همسر وفادار و مهربانش هم موثر نيفتاد و سرانجام در ساعت 7 بعداز ظهر پنجشنبه هشتم اسفند ماه سال 1364 خورشيدي در بيمارستان ايرانمهر قلهك جهان را بدرود گفت.
روحش شــاد
منبع : ۹۸ درصد مطالب فوق از سايت بنياد ايرانشناسي. سايت بسيار پرارزشي {بدون در نظر گرفتن باياسهای معمول!} که فکر کنم مهجور مونده. ليست کل اعضای هيأت علمي دانشگاه‌ها رو هم داره. هر چند يک کم ساختار سايت جالب نيست.
امروز ديگه خيلي شد فردا با چند تا آهنگ از استاد بنان ميآم. اگه کسی يک راه آسون براي تبديل mp3 به فرمتهای ديگه با حجم کمتر داره ممنون ميشم. صواب داره! ملت هم دعاتون ميکنن.

  
نویسنده : reza ; ساعت ٧:٥٧ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢٠ تیر ،۱۳۸۱
تگ ها :